I matbutiken

Ni som har sett bilderna på mitt kylskåp har förstått att det inte har blivit mycket av matlagningen den här första veckan. Men idag tänkte jag ta tag i det. Gå och handla riktig mat. Inga snabbnudlar mer. Så det så.
Så står man där i en matbutik, som så många gånger förr, med tanken ”vad ska jag laga för mat då?”. Skillnaden är att jag står i en butik där jag inte vet vad hälften av grejerna är för något. Vart börjar man då? Finns hur mycket som helst som ser väldigt gott ut. Men hur tillagar man det? Vad behöver man för kryddor o såser? Så vad gör man.. Jo man tar till det säkraste kortet i världen. Spagetti och köttfärssås. De ingredienserna finns Alltid. Till min stora lycka verkade köttfärsen ha ett och samma kilopris vare sig man köpte portionsförpackningar, som jag gjorde, eller stora familjepack. tackar vi för. Storkok i all ära men då måste jag ju gå och investera i massa tupper wear också.

Jag har velat köpa lite flingor eller müsli till min frukost, men hittade inga. Har varit i olika butiker men icke. Jag var rätt övertygad om att japaner äter sådant, om än i begränsad utsträckning. Idag så hittade jag dem.

Här vill jag lägga till en parentes. Min vän J hävdade en gång att de flesta flingor inte var frukostmat egentligen utan mer som snacks som man kan servera på fester och kalas eftersom det var så mycket socker i dem och smakar choklad och allt vet vad det är.

J, du har en hel nation i ryggen.

De står på en hylla bredvid chipsen och andra snacks.  ^^

Vilket gör författaren i skrivandes stund påmind om att hon inte köpte några flingor för det fanns inga goda. Hon köpte inget annat att ha till frukost heller.

Hej nudlar..

Om Susanne A

Love to travel and see new places.
Det här inlägget postades i Mat, Sightseeing och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

